Droppe til innhold

Installere SPSS

Statistikkprogrammet kan enkelt lastes og tas i bruk på både HiOA-maskiner og privat utstyr.

Innhold

  1. Installere SPSS på PC eller macOS levert av HiOA
  2. Installere SPSS på privat Windows PC
  3. Installere SPSS på privat Mac

1. Installere SPSS på PC eller Mac levert av HiOA

Windows-PC:

  • Åpne Software Center (programvareoversikt på din Windows-PC levert av OsloMet)
  • Søk opp SPSS
  • Trykk på Installer

Mac:

  • Åpne Managed Software Center (programvareoversikt på din Mac levert av OsloMet)
  • Søk opp SPSS
  • Trykk på Installer

2. Installere SPSS på privat Windows PC

NB! Følg veiledningen nøye. Gjør du feil underveis, må du reinstallere programmet.

1. Logg på VPN

Merk! Logg på VPN hver gang du starter SPSS utenfor HiOA slik at datamaskinen får kontakt med lisensserveren.

2. Last ned SPSS

  1. Logg på distro.tjenester.hioa.no (åpnes i nytt vindu).
  2. Logg inn med HiOA-brukernavn og -passord:
    1. Brukernavn for studenter: (s+studentnummer), eks. s123456
    2. Brukernavn for tilsatte: eks. britth
  3. Velg og last ned riktig versjon av SPSS-programmet (komprimert ZIP-fil).

3. Pakk ut ZIP-filene

  1. Pakk ut zip-filen før installasjon - se veiledning hvordan pakke ut ZIP-fil her.
  2. Filen "setup.exe" er for å starte installering av SPSS.

4. Slik installerer du SPSS:

  1. Start installasjonsfilen "setup.exe"
  2. Velg "Install SPSS" når du får opp installasjonsmenyen. Følg instruksene i installasjonsveiviseren.
  3. Første gang du starter opp SPSS får du opp et vindu. Trykk på knappen: "License Product"
  4. Du får to ulike valg for å angi lisenstype. Velg: "Concurrent user license"
  5. Klikk "Next" til du får beskjed om å oppgi "License Manager name or Server IP Address"
  6. Skriv inn i feltet: LS.ada.hioa.no
  7. Klikk "Next" og til slutt "Finish"
  8. Merk! Koble opp VPN hver gang du starter SPSS utenfor HiOA slik at PC får kontakt med lisensserveren. Gå til veiledning for VPN.
Logg på VPN FØR du starter SPSS!
  • Koble datamaskinen til VPN hver gang FØR du starter SPSS slik at programmet får kontakt med lisensserveren.

3. Installere SPSS på privat Mac

NB! Følg veiledningen nøye. Gjør du feil underveis, må du reinstallere programmet.

1. Logg på VPN

Merk! Logg på VPN hver gang du starter SPSS utenfor HiOA slik at datamaskinen får kontakt med lisensserveren.

2. Last ned SPSS

  1. Logg på distro.tjenester.hioa.no (åpnes i nytt vindu).
  2. Logg inn med HiOA-brukernavn og -passord: 
    Brukernavn for studenter: (s+studentnummer), eks. s123456
    Brukernavn for tilsatte: eks. britth
  3. Velg riktig SPSS-versjon for macOS.

3. Pakk ut ZIP-filen

  1. Gå til Finder. Finn mappen med innholdet.
  2. Pakk ut Zip-filen ved å høyreklikke på mappen og velg Compress.
  3. Når innholder pakket ut finner du installasjonsfilen med endelse .dmg i mappen.

4. Slik installerer du SPSS:

  1. Start installasjonsfilen (.dmg) for macOS.
  2. Velg "Install SPSS" når du får opp installasjonsmenyen. Følg instruksene i installasjonsveiviseren.
  3. Første gang du starter opp SPSS får du opp et vindu. Trykk på knappen: "License Product"
  4. Du får to ulike valg for å angi lisenstype. Velg: "Concurrent user license"
  5. Klikk "Next" til du får beskjed om å oppgi "License Manager name or Server IP Address"
  6. Skriv inn i feltet: LS.ada.hioa.no
  7. Klikk "Next" og til slutt "Finish"
  8. Merk! Koble datamaskinen til VPN hver gang FØR du starter SPSS slik at programmet får kontakt med lisensserveren.
Logg på VPN FØR du starter SPSS!
  • Koble datamaskinen til VPN hver gang FØR du starter SPSS slik at programmet får kontakt med lisensserveren.

Relaterte sider

Kontakt IT-brukerstøtte

Oppsett av trådløst nett, e-post og utskrift

E-post :
Sted/Adresse :
Læringssenteret i P32, P35 eller P48
Url :
Se åpningstider

Feil ved utskrift eller refusjon av kvote, kontakt BIT

E-post :
Url :
Meld inn sak til BIT

Tom for toner eller papir på skriver?

Url :
Kontakt resepsjon eller Læringssenter

Hjelp med Fronter?

Url :
Kontakt Fronter-hjelp på ditt fakultet

Glemt passord?

Url :
Bestill nytt passord

Kontakt BIT ved andre IT-problemer

Telefon :
67 23 55 55
E-post :
Sted/Adresse :
Pilestredet: SG29, inngang Falbesgate 1. Kjeller: 2. etasje, rett over resepsjonen.
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefontid: Mandag til torsdag kl. 08-15.45 (fredag til 15.00). Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15
Url :
Meld inn sak til BIT

IKT-driftsmeldinger

Url :
Se alle IKT-driftsmeldinger

Gi din tilbakemelding!

Url :
Hvor fornøyd er du med tjenestene BIT leverer? Svar her!