Droppe til innhold
IT og brukerstøtte (BIT) / Utskrift

Om kjøp av utskrift, kopiering og skanning

Slik kjøper du utskriftskvote, hvordan skrive ut i farger, kopiere og skanne på campus. Finne printer på campus og hvordan løse problemer med utskrift.

Veiledning i kjøp av utskriftskvote

1. Kjøp utskriftskvote

2. Brukernavn og passord

  • Legg inn ditt OsloMet-brukernavn og -passord.
    • Username:  (s + studentnummer) s123456

3. Innlogget i SafeCom

Meny: Dokumenter, Oppsett, Transaksjoner og ePay.

  • Velg: ePay

4. Betaling via ePay

Ikke kjøp mer enn du trenger. Du får ikke refundert kjøpt kvote.

Legg inn ønsket beløp i norske kroner:

  • Beløp i NOK: (kun siffer, eks. 100)
  • Klikk: Godkjenn

5. Betalingsmåte Visa/Mastercard

Velg betalingsmåte:

  • Visa eller Mastercard
  • Klikk: Neste

6. Kortinformasjon

Informasjon om brukersted for kjøp, beløp, ordrenummer og beskrivelse av kjøpetjeneste.

  • Notér gjerne ordrenummeret for eventuell sjekk av betaling.
Legg inn kortinformasjon:
  1. Kortnummer
  2. Utløpsdato
  3. CVV2 (sikkerhetsnummer)

7. Velg: Betal

Utskriftskvote er nå kjøpt. Du kan deretter skrive ut på campus.

Sjekk beløpet i studentkortet ditt ved å dra kortet i en kortleseren på en printer på campus.

Merk!
For å hindre misbruk er det satt begrensninger på kjøp av kvote. Begrensningen er på NOK 1000 per dag og maks. 3 transaksjoner per dag per kort.

Utskrift i farge, A3, kopiering og skanning

Alle skrivere med kortleser støtter fargeutskrift, men kun multifunksjonsskrivere støtter utskrift i størrelse A3, skanning og kopiering. For oversikt over printere på campus, gå til Finn printer.

 

Fargeutskrift

Kopiering

  1. Finn en multifunksjonsskriver
  2. Dra studiekortet
  3. Trykk på knappen øverst til venstre ved siden av displayet merket Kopi / Copy.

Prisene er de samme som for utskrift.

Skanning

  1. Finn en multifunksjonsskriver på Kjeller eller multifunksjonsskriver på Pilestredet.
  2. Dra studentkortet og velg "E-mail" i displayet. 
  3. Klikk "Send".
  4. Du vil motta en PDF som vedlegg på e-post til din studentadresse (f. eks. s123456@oslomet.no).

Velg "E-mail" og så "Configure" for å endre på innstillinger som filformat, farger, oppløsning osv..

Finn skriver / printer

Problemer med utskrift

Er printeren i ustand?
Kontakt nærmeste resepsjon eller en ansatt ved OsloMet.

Les disse rådene før du søker hjelp.

1. Jeg finner ikke Pullprint når jeg skal velge skriver

Alle datamaskiner for studenter ved OsloMet har Pullprint installert (se unntak under).

Hvis du finner en maskin uten Pullprint, prøv først å logge deg av og på igjen.

Dersom du er på et datarom med eldre datamaskiner som ikke har Pullprint installert, må du velge skriverne i disse to datarommene:

  • \\PUSH-P48-S154 - (brukes på døgnåpent rom i Pilestredet 48).
  • \\PUSH-P50-L232 - (brukes på rom L232 i Pilestredet 50).

Hjelper ikke dette, ta kontakt med IT-hjelp.

2. Tom for toner/blekk

Dersom en skriver er tom for toner/blekk må du be om hjelp (se kontaktboks).

3. Tom for papir

Dersom en skriver er tom for papir må du be om hjelp (se kontaktboks).

4. Står hele kvoten din som "reserved"?

Hvis deler av eller hele utskriftskvoten står som 'reservert'/'reserved', må du ta kontakt med Brukerstøtte IT på e-post: bit@oslomet.no.

Dette skjer når en utskrifts-/kopijobb feiler midt i prosessen. Hele beløpet vil da reserveres og du mister muligheten til å skrive ut.

5. Får du beskjeden 'Credit too low' ved skanning?

Utskriftskvoten må være over null for å kunne skanne.

Fyll på mer utskriftskvote og prøv igjen.

Kontakt BIT

BIT på studiested Pilestredet

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
SG29
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefontid: Mandag til torsdag kl. 08-15.45 (fredag til 15.00). Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15.
Url :
Meld inn sak til BIT

BIT på studiested Kjeller

Telefon :
67235555
E-post :
Sted/Adresse :
2. etasje (rett over resepsjonen)
Tidspunkt/Åpningstid :
Telefontid: Mandag til torsdag kl. 08-15.45 (fredag til 15.00). Besøkstid: Mandag-fredag kl. 09-15
Url :
Meld inn sak til BIT

Glemt / bytte passord?

Url :
Glemt passord?

Driftsmeldinger

Url :
Driftsmeldinger

Gi din tilbakemelding!

Url :
Hvor fornøyd er du med tjenestene BIT leverer? Svar her!