Droppe til innhold

Fronter

Våren 2018 er siste semesteret med Fronter på OsloMet
Fronter stenges for alle studenter 31.august 2018. Unntak: Dersom du fullfører studiene dine denne våren, mister du tilgangen til Fronter når vitnemål utstedes. 
Filer og data du ønsker å ta vare på fra Fronter, må du hente ut selv!
Har du levert arbeidskrav i Fronter i emner som du skal ha eksamen i etter 31. august 2018 og disse ikke er registrert i studentweb, anbefaler vi at du tar vare på disse. 

Utfasing av Fronter og innfasing av Canvas på

Etter å ha fungert som læringsplattform i mange år erstattes Fronter av Canvas for alle studenter og ansatte fra august 2018. Her kan du lese mer om Canvas

At Fronter fases ut betyr for deg at du selv må hente ut filer fra Fronter som du ønsker å ta vare på. Du henter ut filer fra Fronter idet du laster disse ned, til f.eks. din OneDrive.

Har du levert arbeidskrav i Fronter i emner som du skal ha eksamen i etter 31. august 2018 og disse ikke er registrert i studentweb, anbefaler vi at du tar vare på disse. 

Slik fungerer Fronter-login

  • Du må ha status som aktiv student ved OsloMet for å kunne bruke Fronter. Du mottar normalt informasjon når du er blitt tildelt status som student.
  • Du logger inn i Fronter med OsloMet-brukernavn (f.eks. s123456) og ditt passord.
  • Ditt passord er det personlige passordet som du lager når du aktiverer brukerkontoen din ved OsloMet. Ditt passord er ikke PIN-koden.
  • Du som har begynt å studere igjen at OsloMet eller som har vært student tidligere igjen, må også aktivere brukerkontoen din for at du kan logge deg inn i Fronter.

Husk: er du ny student kan det av tekniske grunner gå inntil et døgn før du kan logge deg inn i Fronter. Dette gjelder også for deg som har begynt å studere igjen eller som har vært student tidligere.

Slik gjør du når din login feiler

  • Du har ikke lengre tilgang til Fronter dersom du har: fullført studiene dine eller har sluttet på studiet ditt eller har fått inndratt studieretten din! Tilgangen til Fronter har is så fall falt da bort umiddelbart!
  • Er du aktiv student, sjekk at du har skrevet passord og brukernavnet riktig, s + studentnummer (f.eks. s123456). Hvis du har skrevet feil passord seks ganger på rad, låses kontoen din! For å låse opp brukerkontoen din, må du i så fall ta kontakt med  Brukerstøtte IT (BIT).
  • Prøv alternativt å logge inn på din brukerkonto. Hvis innloggingen til din brukerkonto feiler, kan det være at du skriver passordet feil eller at du ikke har aktivert brukerkontoen din enda. 
  • Hvis du har glemt passordet ditt til både din brukerkonto og Fronter: Gå til brukerkonto for å lage et nytt passord.

Din e-post og Fronter

Du kan lese og sende e-post ved å logge på outlook.com/hioa.no, se detaljert veiledning for e-post.

Dine rom i Fronter

Fronter er inndelt i forskjellige fagrom, hvor tilgangen gis automatisk til deg som student når du godkjenner din studieplan på Studentweb.  I tillegg får du muligens tilgang til fellesrom for din utdanning eller fakultet.

Husk: Automatisk oppdatering av deltaker i et rom i Fronter skjer en gang i døgnet.

Jeg mangler rom. Hva kan jeg gjøre?

  • Klikk først på "Rom" -> "Vis romliste" for å se om du finner rommet der.
  • Sjekk din undervisningsplan på Studentweb. Ligger alle emnene du følger i det nåværende semesteret? Kanskje du må justere undervisningsplanen?
  • Hvis du ikke finner Fronterrommet må du ta kontakt med ditt fakultet (se kontaktboks). Oppgi fullt navn og studentnummer, og fortell hvilket rom du ikke har tilgang til.

Innlevering i Fronter

Se detaljert beskrivelse for innlevering

Slik får du hjelp til Fronter

Hjelp med Fronter

Hvis du har spørsmål angående Fronter må du henvende deg via mail til fakultetet ditt.