Droppe til innhold

Brukerkonto og passord

Brukerkonto gir deg tilgang til OsloMet's tjenester og systemer. Les mer om brukernavn, passord og PIN-kode.

Innhold

Brukerkonto | Brukernavn Passord | PIN-kode | E-post, lagring, trådløst nett og tilgang utenfra

Brukerkonto

Når du starter studiene får du brukerkonto som gir deg tilgang til e-post, Canvas, Studentweb, alle datamaskiner på universitetet, trådløst nettverk og tilgang til en rekke verktøy og tjenester på OsloMet.

Ny student?

Dersom du er ny student må du aktivere brukerkontoen din først for å få tilgang:

  1. Ved førstegangsinnlogging: Bruk PIN-kode (4 siffer) som passord når du skal aktivere brukerkonto.
  2. Lag deretter eget passord.

Får du ikke logget inn?

  • Husk alltid liten s foran studentnummeret. Ditt brukernavn er: s+studentnummer, eks. s123456.
  • Hvis du har skrevet feil passord seks ganger på rad, låses kontoen din. For å låse opp kontoen din, må du enten vente i 30 minutter eller ta kontakt med Brukerstøtte IT (se kontaktboks).
  • Dersom du ikke har betalt semesteravgift innen fristen, stenges brukerkontoen din. ta kontakt med Brukerstøtte IT (se kontaktboks) snarest dersom du mistenker at dette har skjedd.
  • Brukerkontoen din (også e-post, tilgang til eget hjemmeområde, studentkort m.m.) blir sperret  90 dager etter at studiene dine er registrert som avsluttet. Du mister tilgangen til Canvas dagen etter at studieretten er satt til en ikke-aktiv status.
  • Les mer om retningslinjer for studenters tilgang til OsloMet's nettverk.

Brukernavn

Brukernavnet ditt bruker du når du skal logge inn på alle systemene ved OsloMet (e-post, Canvas, Studentweb, OsloMet-datamaskin e.l.).

  • Brukernavnet er det samme som studentnummeret ditt og har følgende format: s+6 siffer, f.eks. s123456.
    Har du null foran, fjerner du det.
  • Du finner også brukernavnet/studentnummeret på forsiden av studentkortet ditt.

Passord

Passordet ditt er det samme for alle systemene du bruker ved OsloMet, som for eksempel e-post, Canvas, Studentweb eller innlogging på en OsloMet-datamaskin.

Glemt passordet?

Du kan få tilsendt nytt midlertidig passord via SMS.

Du må oppdatere/endre et norsk telefonnummer i Studentweb før du bestiller nytt passord.

Hvis du ikke har et norsk mobilnummer, kan du ikke bruke tjenesten. Kontakt Brukerstøtte IT for å få nytt passord.

Oppdatér mobilnummer i Studentweb

  • Logg inn på Studentweb med fødselsnummer (11 siffer) og PIN-kode (4 siffer).
  • Legg til riktig norsk mobilnummer under "Min profil".

Bytte passord?

PIN-kode

I tillegg til passord har du også en PIN-kode. Den brukes i to tilfeller:

  1. Bruk PIN-koden med studentkortet for å få tilgang til bygg og rom.
  2. Bruk PIN-koden for å logge inn på Studentweb sammen med fødselsnummer (hvis du ikke kan logge inn med brukernavn og passord eller Feide-innlogging)

Ny student og mangler PIN-kode?

PIN-koden får du tilsendt på e-post ca. en uke før studiestart.

Hvis du ikke har fått den tilsendt ved studiestart ta kontakt med Brukerstøtte IT (se kontaktboks).

Glemt PIN-koden?

Du kan få tilsendt PIN-koden til din private e-postadresse fra innloggingssiden på Studentweb.

  • Velg: Fødselsnummer og PIN
  • Fyll inn ditt norske fødselsnummer (11 siffer)
  • Klikk deretter: "Få tilsendt PIN-koden med e-post".

Hvis du ikke har riktig e-postadresse registrert, får du den ikke tilsendt. Da har du kun ett valg:

Dersom du verken har passord, PIN-kode, riktig mobilnummer eller e-postadresse registrert, kan du ikke logge inn på Studentweb. Ta kontakt med Brukerstøtte IT  for hjelp (se kontaktboks).

Endre PIN-koden?

Du kan selv endre PIN-koden i Studentweb.

E-post, lagring, trådløst nett og tilgang utenfra

Kontakt IT-hjelp

Trenger du hjelp med veiledningen? Kontakt BIT!