Droppe til innhold

Koble til eksternt skrivebord

Koble til server «Zevs» via eksternt skrivebord, Remote Desktop for Windows og macOS. Kun for masterstudenter.

Veiledningen viser også hvordan du kan ta i bruk SPSS via Remote desktop - verktøy for statistisk data analyse, datahåndtering og dokumentasjon.

  • informasjon

    Remote desktop er kun for masterstudenter.

  • ressurser

    Merk! Bruk Internet Explorer-nettleser for best funksjonalitet. Nettleserne Firefox, Chrome og Opera fungerer også.

Innhold

1. Koble til Remote Desktop for Windows

2. Koble til Remote Desktop for macOS

1. Koble til Remote Desktop for Windows

Masterstudenter har en egen server som heter «Zevs».

Her får du tilgang til eget hjemmeområde og øvrige programmer som SPSS. Hvordan åpne SPSS via Remote desktop.

1.1 Logg på kontor.hioa.no

1. Fyll inn:

  • Username: OsloMet-brukernavn@oslomet.no. Eksempel: s123456@oslomet.no
  • Password: OsloMet-passord

2. Trykk på knappen: Sign in.

1.2 Remote App and Desktops

Etter innlogging kan du starte opp server Zevs for tilgang til eksternt skrivebord med fullt skrivebordsmiljø og tilgang til dine filer.

  • Klikk på: Zevs

Skjermbilde: klikk på server Zevs

1.3 Tilgang til Remote Desktop Connection

  • Klikk på: OK

Skjermbilde: Klikk på OK

1.3.1 Forts. Remote Desktop Connection

  • Klikk på: Connect

Skjermbilde: Klikk på Connect

1.3.2 Windows Security (gjelder kun for Firefox)

Et innloggingsvindu for Windows Security i Firefox nettleser kommer opp.

  1. Velg: Use another account (dersom brukernavn ikke er forhåndsutfylt)
  2. Username: (Eksempel) s123456@oslomet.no
  3. Password: OsloMet-passord.
  4. Klikk: OK

 

1.3.3 Kobler til ...

Skjermbilde: Kobler til Remote desktop

1.4 Fullt skrivebordsmiljø via Remote Desktop

Eksternt skrivebord er kontortilgang med fullt skrivebordsmiljø med alle dine mapper og filer.

Du har nå tilgang til ditt hjemme- og fellesområde og tilgjengelige programmer.

  • Åpne Windows Start-meny: Klikk på Windows-ikonet, nederst til venstre for Start-meny.

Se skjermbilde under for eksempel av skrivebordsmiljø.

Skjermbilde: Remote desktop-tilgang

1.5 Windows Start-meny

Start-menyen gir tilgang til ulike verktøy og programmer (se skjermbildet under).

1.5.1 Klikk på Windows-ikonet nederst til venstre.

Skjermbilde: Klikk på Windows-ikonet nederst til venstre

Kort forklaring:

  • Desktop: Tilbake til skrivebordsmiljøet (forrige skjermbilde).
  • This PC / File Explorer: Tilgang til dine filer og mapper.

Skjermbilde: Start-menyen i Windows gir utvidet tilgang

1.5.2 Tilgang til programmer fra Start-menyen.

For tilgang til flere programmer, herunder SPSS, trykk på pilen nederst.

Skjermbilde: Klikk på pilen for tilgang til flere programmer.

1.6 Åpne SPSS via Remote Desktop

  • Klikk på Windows-ikonet nederst til venstre.

Skjermbilde: Klikk på Windows-ikonet nederst til venstre

  • Klikk på pilen under Start-menyen.

Skjermbilde: Klikk på pilen nederst, vist på skjermbildet her.

  • Finn programmet SPSS under IBM SPSS.

Skjermbilde: SPSS-programvare finner du i midten, se under IBM

1.7 Tilbake til Start-menyen

  • Klikk på pilen nederst til venstre.

Skjermbilde: Tilbake til Start-meny, klikk på pilen nederst.

1.8 Avslutte/logge av Remote Desktop

For å avslutte sesjonen med Remote Desktop:

1. Klikk på navnet ditt, profilen din, for å få vist menyen for å logge av.

Skjermbilde: For å logge av, velg Profilen din øverst til høyre.

2. Klikk på: Sign out.

Skjermbilde: Velg Sign out for å logge av Remote desktop.

2. Koble til Remote Desktop for macOS

Masterstudenter har en egen server som heter «Zevs».

Her får du tilgang til eget hjemmeområde og øvrige programmer som SPSS. Hvordan åpne SPSS via Remote desktop.

2.1 Åpne Remote Desktop

1. Last ned og installer Microsoft Remote Desktop for privat macOS.

2. Finn app-en Microsoft Remote Desktop:

  • Dock: Microsoft Remote Desktop eller
  • Finder: /Applications/Microsoft Remote Desktop.

Skjermbilde: Åpne Ms Remote Desktop fra Dock

2.2 Remote Resources

  • Klikk på Remote Resources (i midten).

Skjermbilde: Klikk på Remote Recources

2.3 Forts. Remote Resources

1. Fyll inn:

  • URL: kontor.hioa.no
  • User name: OsloMet-brukernavn@oslomet.no. Eksempel: s123456@oslomet.no
  • Password: OsloMet-passord

2. Klikk deretter på: Refresh

2.4 Forts. Remote Resources

  • Etter å ha trykket på Refresh-knappen, gis følgende beskjed: "Successfully loaded Remote Resources".
  • Lukk vinduet: Klikk på rød knapp, øverst i hjørnet til venstre.

2.5 Start Zevs

Etter innlogging kan du starte opp server Zevs for tilgang til eksternt skrivebord med fullt skrivebordsmiljø og tilgang til dine filer.

  • Høyreklikk over Zevs.

Skjermbilde: Høyreklikk over Zevs, velg Start

Du får opp følgende vindu, se skjermbildet under.

  • Klikk på: Start.

Skjermbilde: Høyreklikk og klikk på Start

2.6 Skrivebordtilgang via Remote Desktop

Eksternt skrivebord er kontortilgang med fullt skrivebordsmiljø med alle dine mapper og filer.

Du har nå tilgang til ditt hjemme- og fellesområde og tilgjengelige programmer.

Skjermbilde: Du har nå tilgang til skrivebordet via Remote Desktop

2.7 Tilgang til filserver/hjemmeområde

  • Åpne filutforsker i oppgavelinjen for tilgang til din filserver med mer.

Se skjermbildet under.

Skjermbilde: Åpne filutforsker for tilgang til filserver m.m.

2.8 Windows Start-meny

Start-menyen gir tilgang til ulike verktøy og programmer (se skjermbildet under).

2.8.1 Klikk på Windows-ikonet nederst til venstre.

Skjermbilde: Klikk på Windows-ikonet nederst til venstre

Kort forklaring:

  • Desktop: Tilbake til skrivebordsmiljøet (forrige skjermbilde).
  • This PC / File Explorer: Tilgang til dine filer og mapper.

Skjermbilde: Klikk på Windows-menyen nede til venstre.

2.8.2 Tilgang til programmer fra Start-menyen.

For tilgang til flere programmer, herunder SPSS, trykk på pilen nederst.

Skjermbilde: Klikk på pilen for tilgang til flere programmer.

2.9 Åpne SPSS via Remote Desktop

For tilgang til SPSS og øvrige programmer, følg veiledningen under punkt 1.6.

2.10 Avslutte/logge av Remote Desktop

Hvordan avslutte/logge av Remote Desktop.

Kontakt IT-hjelp

Trenger du hjelp?